Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu

Hoe bepaal je jouw prijzen als fotograaf?

Jouw prijs bepalen als fotograaf, iets wat nog niet zo makkelijk is. Veel fotografen (en überhaupt ondernemers) worstelen hiermee.

En dat is helemaal niet zo gek, want bij het bepalen van een prijs komt veel kijken. Daarnaast blijven prijzen continu veranderen. Je ervaring neemt toe, je aanbod verandert en de markt speelt mee. 

Maar hoe bepaal je dan jouw prijs? Een prijs waarmee je een gezonde business kan runnen, investeringen kan blijven doen en een fijn leven mee kan leiden? En wat komt er allemaal bij kijken?

Stappen

  1. Krijg een realistisch beeld van jouw financiën
  2. Bepaal wat je wilt verdienen
  3. Wat is jouw product waard?
  4. Jouw prijzen mogen afwijken van de rest
  5. Wat past bij jouw doelgroep?

Mijn prijsreis: Van te goedkoop naar realistisch

Wie misschien de blog over mijn reis als ondernemer heeft gelezen weet dat ik mezelf te lang niet heb gezien als professional. Ik heb lang gewerkt voor te lage prijzen en daardoor ook niet kunnen groeien.

Mijn fotografie vaardigheden verbeterden wel, maar ik bleef hangen in een poel van dezelfde type klanten. Klanten die niet bij mij kwamen voor mijn stijl (oké, deels), maar vooral voor de prijs. Zij zochten vooral een goedkope fotograaf. En die type klant? Dan zijn niet de leukste klanten! 

Langzaam ben ik gaan investeren in mijzelf als ondernemer en daarbij ook kritisch gaan kijken naar mijn prijzen. Door de stappen te ondernemen die ik hieronder ga behandelen schrok ik mij rot.

Ik hield veel te weinig over per maand. Ik had totaal geen overzicht van mijn financiën en had geen idee hoeveel ik eigenlijk per uur verdiende. Ik moest veel uren maken per week om er een fijn salaris uit te halen. 

En nu? Nu kijk ik constant of mijn prijzen bij mij passen.

Regelmatig verander ik mijn pakketten, verhoog ik mijn tarieven. Ik ben met mijn business coach op dit moment weer kritisch naar mijn prijzen aan het kijken. De vraag is groter dan het aanbod. Door het verhogen zullen er weer klanten afvallen, maar door continu in te checken bij mijzelf of ik nog goed zit, kan ik elke keer weer stappen maken als ondernemer. 

Maar waar moet je allemaal op letten bij het bepalen van jouw prijzen?

Mandy aan het werk, portretfotograaf
Foto door Chapter Photo in The White Door Studio

1. Krijg een realistisch beeld van jouw financiën

Begin bij het begin: Inventariseer jouw complete financiën.

Begin bij je privé financiën. Wat zijn je kosten? Wat wil je overhouden om te sparen? Welke doelen heb je? Zet al je financiën op een rijtje.

En wees eerlijk, maak dingen niet mooier dan ze zijn. Heb je elk jaar een onderhoudsbeurt van je auto nodig? Neem dit ook mee in het totaalplaatje.

Kijk dan ook naar je zakelijke kosten. Abonnementen voor Adobe, bijvoorbeeld, of andere vaste kosten. En wederom vergeet ook je jaarlijkse kosten niet. Zoals bijvoorbeeld je hosting of je boekhouder.

Zorg dat je jouw financiën helder hebt!

2. Bepaal wat je wilt verdienen

Je weet nu wat de kosten zijn, maar wat wil je verdienen? Wat wil jij jezelf elke maand uitbetalen?

Kijk ook naar hoeveel je wilt werken. Hoeveel uur wil je maken per week? Hoe vaak wil je op vakantie? Bijvoorbeeld, mijn doel is om minstens 2 maanden per jaar op reis te kunnen, dus mijn omzet moet ik in de overige maanden maken.

Vergeet ook niet de tijd die je AAN je onderneming kwijt bent. Administratie, nieuwe ideeën uitwerken, cursussen, marketing – Allemaal uren die je ook kwijt bent en gedekt moeten worden met wat je verdient aan je shoots.

Door alle financiën op een rijtje te hebben kan je jouw uurprijs uitrekenen.

Tip: Splits jouw zakelijke en privé rekeningen. Dit geef overzicht en voorkomt dat je jezelf met elke cent die binnenkomt jezelf rijk rekent. Op mijn zakelijke spaarrekening zet ik de kosten voor belasting en btw opzij. 

3. Wat is jouw product waard?

Als fotograaf zijn we vaak geneigd om alleen in uren te denken. En je hebt misschien een uurprijs voor jezelf uitgerekend. Dit is goed om helder te hebben, zodat je nooit te laag gaat zitten.

Maar je kan natuurlijk wel boven jouw uurprijs gaan zitten!

Het is namelijk goed om te kijken naar jouw product. Wat bied jij aan? Hoeveel waarde bied jij?

Misschien heb jij wel een uniek aanbod. Doe jij foto’s op een prachtige locatie of heb je een unieke fotostudio of een stijl die niemand anders heeft.

Daarnaast is het goed om helder te hebben hoeveel tijd en geld jouw product kost. Denk aan reistijd, eventuele albums of andere dingen die je levert. Ook dit moet je meenemen in je prijzen.

Voorbeeld: Uurprijs per fotoshoot

Laten we er een voorbeeld bij pakken. Stel, je vraagt €120 voor een familie fotoshoot en je bent ongeveer dit kwijt aan tijd:

  • 15 min: Vooraf contact
  • 30 min: Reistijd van en naar locatie
  • 60 min: De fotoshoot + kennismaken + naar de locatie lopen
  • 30 min: Inladen en selecteren
  • 45 min: Editing
  • 15 min: Oplevering + klantcontact + preview plaatsen op social media

Totaal ben je dus 3 uur en 15 minuten bezig met een shoot. De 21% btw gaat er nog af dus houd je over: €120 – €20,83 = €99,17.

Dan verdien je dus zo’n €30 per uur.

Misschien is dat voldoende voor jou, maar wees wel op de hoogte van wat je overhoudt aan een fotoshoot!

Voorbij jouw uurprijs kijken

Niemand die jou zegt wat jij per maand mag verdienen. Ook in de creatieve sector mag jij gewoon naar waarde betaald worden.

Zo duurt een personal branding fotoshoot bij mij meestal maar 1 uur, maar kunnen mensen makkelijk 5 setjes kleding aan en krijgen ze ontzettend veel foto’s, waarmee ze maanden vooruit kunnen!

Reken ik dan alleen mijn uurtarief of kijk ik dan ook naar de waarde die ik lever aan mijn klant? Dat laatste natuurlijk!

Mijn zakelijke klanten vinden het juist heerlijk dat ze weinig tijd kwijt zijn, maar wel veel krijgen in een korte tijd. Ik zou mijzelf dan in mijn vingers snijden als ik puur alleen naar de tijd zou kijken.

Jouw waarde, kennis, ervaring en de investeringen die je hebt gedaan om tot jouw huidige niveau te komen – Al die dingen wegen mee in het bepalen van jouw prijzen!

Ben je beginner? Krik jouw waarde snel op

Misschien begin je nog maar net begonnen in de fotografie. En ben je nog een beetje onzeker. Ik ben van mening dat je moet vragen wat je waard bent.

Als je nog nooit een bruiloft hebt gefotografeerd en ook geen bakken ervaring in andere fotografie hebt? Dan is €3000 voor een bruiloft misschien niet zo realistisch. Dan is het best oké om laag te beginnen.

Ik heb eerst meegelopen met fotografen en toen mijn service voor €250 aangeboden op Marktplaats. Zo kon ik snel ervaring opdoen en een naam opbouwen. Maar ik heb dit natuurlijk niet te lang gedaan.

Elke keer als jij groeit als ondernemer mogen jouw prijzen meegroeien. Mijn advies: Werk zo hard mogelijk aan je vaardigheden als ondernemer én fotograaf, zodat je niet lang in die lage prijzen hoeft te blijven hangen.

Want om eerlijk te zijn?

Klanten in die lage tariefgroep die zijn meestal niet de leukste klanten. Ze gaan puur af op prijs en hebben soms onrealistische verwachtingen.

Ook put je jezelf mentaal en fysiek uit als je te hard moet werken om rond te komen. Als jij €100 per shoot vraagt terwijl je daar 4 uur mee bezig bent, hou je er wel erg weinig aan over. Dan moet je ontzettend veel shoots doen om rond te komen elke maand.

Mandy aan het werk, portretfotograaf
Foto door Chapter Photo in The White Door Studio

4. Jouw prijzen mogen afwijken van de rest

Maar wat moet je nou met die concurrenten?

Woon jij in een regio waar iedere fotograaf €120 vraagt voor een familie fotoshoot? Dan is het misschien verleidelijk om te denken dat je mee moet gaan met de concurrentie.

Maar dan ga je er vanuit dat jij hetzelfde bent als jouw concurrent. Maar geen enkele fotograaf is hetzelfde. Misschien lever jij wel veel meer foto’s, heb je veel meer ervaring of heb je een hele andere stijl.

Niemand iedereen valt binnen jouw doelgroep. Zelfs al zijn er 100 fotografen die €120 vragen, dan zijn er nog altijd mensen die meer willen betalen.

Staar je dus niet blind op de concurrentie.

Het is goed om op de hoogte zijn van jouw omgeving. Zeker als je beginnend bent, kan het echt wel eens helpen om zo te bepalen waar je zelf staat. Maar jij bent niet jouw concurrentie, dus volg wel je eigen pad!

5. Wat past bij jouw doelgroep?

Dan is er nog een factor waar je aan moet denken: Wie is jouw doelgroep?

Wil jij high end klanten aanspreken? Bedenk dat dat zij ook meer geld uitgeven. Focus jij op beginnende ondernemers? Zij hebben misschien weer een ander budget.

Zorg ervoor dat je jouw doelgroep helder hebt. Je kan niet iedereen aanspreken. Pas jouw dienst, prijzen en werkwijze aan aan jouw doelgroep!

Ben je nog maar net begonnen?

Dan kost dit even tijd, het is logisch dat niet alles meteen op orde is en je twijfelt over je prijzen. En besef je dat prijzen kunnen veranderen, dat is oké!

Ik pas ook nog regelmatig mijn pakketten en prijzen aan. Soms is het even zoeken. Soms moet je nog wat extra ervaring opdoen. Maar geef je prijzen wel aandacht. Je bent ook ondernemer, niet alleen fotograaf!

Persoonlijk advies nodig?

Vind je het lastig om jouw prijzen te bepalen?

Ik kijk graag met je mee tijdens een mentorsessie. Dan kijken we samen hoe jij die volgende stap kunnen zetten! 

Home » Blog » Hoe bepaal je jouw prijzen als fotograaf?