Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu

3 tips voor motivatie om te bloggen als fotograaf

Bloggen schiet er vaak bij in bij ons fotografen. Je hebt vaak nog zo veel andere dingen te doen.

Maar bloggen is een goede manier om meer bezoekers naar jouw website te trekken vanuit Google. Ook kun je met bloggen waardevolle content te delen met jouw (potentiële) klanten! 

Maar wat als je geen motivatie hebt om te bloggen? Wat als je jezelf er niet tot kan zetten? Ik deel mijn tips om weer met plezier te gaan bloggen.

Stap 1. Bedenk wáárom jij blogt

Eerst maar eens de hand in eigen boezem steken, want voor mij was bloggen ook een enorme opgave. Ik bracht het er vaak makkelijk van af – 3 zinnetjes tekst en een lading foto’s. Lekker snel! Of ik vergat het gewoon en bedacht me maanden later dat ik al lang geen blog had gemaakt. 

Hoe heb ik de ommezwaai gemaakt?

De eerste stap is om jezelf te vragen:

  • Waarom blog ik?
  • Wie wil ik bereiken? 
  • Wat kan het mij opleveren?

Dit lijken misschien logische vragen, maar heb je wel eens de tijd genomen om deze vragen te beantwoorden? 

Op mijn trouwfotografie website deelde ik vooral blogs van bruiloften en fotoshoots, want bruidsparen vinden het fijn om een hele reportage te zien.

Linsey leerde mij om informatie te delen via mijn blog. Over bruidsalbums, bijvoorbeeld. Ik kan bezoekers laten zien dat ik een professional ben en ik kan ze informatie en waarde bieden. Om bezoekers aan mij te binden, maar ook omdat mij tijd bespaart, want ik kan op deze manier veel vragen van klanten beantwoorden via mijn blogs. 

De derde reden is natuurlijk vindbaarheid. Ik wil meer relevante bezoekers (= potentiële klanten) te trekken vanuit Google. Door bijvoorbeeld te bloggen over prachtige trouwlocaties in Zeist kan ik relevante bruidsparen trekken.

Mijn redenen om te bloggen als fotograaf zijn dus:

  1. Een portfolio die mijn fotografie prachtig uitlicht. 
  2. Informatie delen en expert status creëren.
  3. Bezoekers vanuit Google trekken op meer zoektermen.

Nu ik dit weet wat bloggen mij kan opleveren, heb ik veel meer motivatie om dit ook daadwerkelijk waar te maken.

Stap 2. Leer wat wel en niet werkt

Het is belangrijk om te snappen wat wel en niet werkt. Ik was bijvoorbeeld alleen aan het bloggen omdat ik had ‘van horen zeggen’ dat het goed was. Maar bloggen heeft weinig zin als je het niet op de goede manier doet.

Zo denken mensen vaak dat je elke 2 weken of zelfs nog vaker moet bloggen. En dat alleen recente artikelen goed ranken in Google. Dat is helemaal niet zo.

Als de informatie nog klopt, maakt de publicatiedatum niet uit. Liever 1x per kwartaal een goed artikel dat bezoekers trekt, dan 12 afgeraffelde artikelen die op positie 50 in Google blijven steken en nul bezoekers trekken.

Ook moet je gericht nadenken over het onderwerp. Lukraak bloggen over dingen die irrelevante bezoekers trekken is verspilde moeite.

En je moet voldoende waarde geven. Geef jij de informatie die jouw doelgroep zoekt? Help je ze? Pas dan gaat bloggen ervoor zorgen dat je potentiële klanten trekt.

Met deze kennis kon ik veel gerichter te werk gaan.

Waar ik vroeger een artikel afraffelde omdat ik al 2 weken niets geplaatst had, neem ik er nu de tijd voor. Ik ga er echt voor zitten en trek een paar uur uit voor een artikel, omdat ik weet dat kwaliteit boven kwantiteit gaat.

Stap 3. Haal de druk eraf

Als het goed is, ben je gaan ondernemen omdat je dat leuk vindt. Omdat je iets van jezelf wilde opzetten. Omdat je misschien meer creativiteit wilt in je werk. Nou… schrijven is creativiteit! 

En dit zegt iemand die altijd een 5 voor Nederlands had én waarvan de taalbeheersing docent tijdens mijn studie Communicatie zei dat dit toch echt niet mijn sterkste kant was. 

Ik heb altijd te horen gekregen dat schrijven echt niks voor mij was.

Misschien ben ik geen groot schrijver of zal ik nooit een doorgewinterde journalist worden, dat is helemaal niet mijn doel. Ik wil creatief bezig zijn en dat kan ook met woorden! 

Laat al die verwachtingen van anderen en van jezelf los en schrijf op jouw manier. Het is maar een blog; je gaat niet voor een Pulitzer prijs.

Zorg dat de basiskennis over wat er nodig is voor een goed artikel in je achterhoofd zit. En daarna kan je gewoon plezier hebben! 

Meer motivatie nodig?

Voel je je vastgelopen als fotograaf en ondernemer? En weet niet hoe je verder moet? Dan is een mentorsessie misschien iets voor jou. Ik geef je een boost voor die volgende stap, en je mag mij alles vragen.

Home » Blog » 3 tips voor motivatie om te bloggen als fotograaf