Je gebruikt Internet Explorer. Deze website ondersteunt alleen moderne browsers. Gebruik alsjeblieft Chrome, Firefox, Safari of Edge.

Menu

LinkedIn inzetten als fotograaf? Interview met Anoek Schippers

Bijna elke fotograaf is wel actief op Instagram, maar hoe zit het LinkedIn? Hoe kun je jezelf het beste profileren als fotograaf op LinkedIn? Is LinkedIn überhaupt nuttig voor fotografen? (Het korte antwoord: Ja!)

Mandy liep ook met deze vragen rond en heeft daarom bij LinkedIn expert Anoek Schippers een traject gelopen. Een echte eyeopener!

Deze inzichten delen we graag met jullie, dus we vroegen Anoek een paar vragen te beantwoorden over LinkedIn inzetten als fotograaf.

Anouk Schippers, LinkedIn expert

Wie is Anoek Schippers?

LinkedIn expert Anoek helpt ondernemers zichtbaarder te worden online. Om top of mind te worden zodat mensen eerder aan jou denken.

Hiervoor gebruikt ze LinkedIn, haar favoriete social mediakanaal. Waarom Linkedin?

Anoek: “Op LinkedIn zie ik de meeste kansen voor ondernemers. Het is een heel vriendelijk platform en het fijne is dat het in mijn ogen net wat serieuzer is dan de andere sociale mediakanalen.”

Fotografen zijn vooral actief op Instagram, wat denk je dat LinkedIn zou kunnen toevoegen?

Anoek: “Ik zou je zeker aanraden als fotograaf om actief te worden op LinkedIn. LinkedIn staat bekend als zakelijk platform maar er zitten natuurlijk allemaal mensen. Jouw doelgroep zit ook zeker op LinkedIn!

Het sneeuwbaleffect op LinkedIn is ook geweldig omdat ook mensen buiten je eigen netwerk je berichten zien. Dit heeft mij persoonlijk al meerdere nieuwe klanten opgeleverd waar ik niet mee gelinkt was. Ook is de gunfactor hoog.”

Wat is het verschil tussen LinkedIn en Instagram?

Anoek: “Het grote verschil met Instagram is dat Instagram ook veel als inspiratiebron gebruikt wordt (waar niets mis mee is), maar je wilt natuurlijk ook business halen uit je social media uitingen. En dat gebeurt vaker op LinkedIn, ook juist bij creatieve ondernemers zoals fotografen.

Een ander groot verschil is dat je bij Instagram alleen de korte Link in bio hebt terwijl je profiel op LinkedIn super uitgebreid kan zijn. Ik noem het niet voor niets je online visitekaartje en mini website. Je kunt er super veel kwijt, ook als fotograaf! Niet alleen tekst maar ook foto’s dus daarom raad ik LinkedIn ook echt aan voor fotografen.”

Wat zou je fotografen aanraden om te plaatsen?

Anoek: “Fotografen raad ik aan om een mooie afwisseling te laten zien op LinkedIn. Dus niet alleen foto’s van het eindresultaat maar bijvoorbeeld ook een kijkje achter de schermen, waar je inspiratie vandaan haalt en ook wie jij zelf bent. En er zijn nog veel meer mogelijkheden om jezelf te laten zien.”

LinkedIn is niet alleen voor grote bedrijven. Of je nu ondernemers of particulieren of bedrijven als doelgroep hebt, bijna iedereen heeft een LinkedIn account. Die mensen kun jij bereiken.

Is het zinvol om elke keer nieuw werk te plaatsen?

Anoek: “Je kunt natuurlijk je nieuwe werk laten zien maar vergeet niet ook af en toe te herhalen. Mensen zien lang niet alles van je voorbij komen en het is zonde als ze jouw eerdere mooie werk niet zien. Je kunt er ook een ander stukje tekst bij vertellen bijvoorbeeld. De ene keer over het eindresultaat, de andere keer over de locatie of juist een tip geven over fotografie.”

Is LinkedIn ook goed in te zetten voor fotografen die zich op particulieren richten?

Anoek: “Ik noemde het hierboven al even: LinkedIn staat bekend als zakelijk platform maar er zitten natuurlijk allemaal mensen. Jouw doelgroep zit ook zeker op LinkedIn! Of je nu ondernemers of particulieren of bedrijven als jouw doelgroep hebt, bijna iedereen heeft een LinkedIn account. Ze kunnen met jou connecten en zo zien wat jij doet en wie je bent.

Stel bijvoorbeeld dat iemand van de afdeling Marketing – met haar zakelijke pet op – op LinkedIn kijkt. Ze ziet jouw foto’s van een bruiloft voorbijkomen en ze is net zelf van plan te gaan trouwen. Dan denkt ze niet, “O nee, dit is LinkedIn en het is zakelijk” maar denkt gewoon: “Wat leuk, wat mooi, deze fotograaf wil ik ook!” En dan stuurt diegene jou misschien een berichtje.

En bedenk dat mensen ook ambassadeur voor je kunnen zijn. Ik heb ook al vaker fotografen doorverwezen binnen mijn eigen familie of vriendengroep. Bijvoorbeeld als iemand gaat trouwen, zal ik nu sneller Mandy voorstellen omdat ik haar ken en mooie foto’s voorbij zie komen op LinkedIn. Zo kan dat ook voor jou werken. Omdat mensen jou en jouw foto’s voorbij zien komen, ben je bij hen in gedachte (top of mind) en kunnen zij weer online of offline jou aanbevelen.”

Wat is de grootste misvatting over LinkedIn?

Anoek: “De grootste misvatting over LinkedIn is dat het een zakelijk platform is waar alleen business to business gewerkt wordt. Een andere misvatting is dat er alleen grote bedrijven op LinkedIn zitten, terwijl het allemaal mensen zijn en er juist ook voor ondernemers zoals jij en ik plek is.

Er zijn eigenlijk best veel misvattingen, ook dat je je op LinkedIn heel anders voor moet doen dan op Instagram maar dat is echt niet zo. Laat je zelf gewoon zien zoals je bent.”

Hoe vaak moet je iets posten op LinkedIn?

Anoek: “Ik zeg altijd: Je moet helemaal niets, kijk gewoon waar jij je oké bij voelt. Als je er lol in krijgt, is het slim om 2 of 3 x per week iets te posten. Maar als je dat veel te veel vindt, begin dan gewoon eens met 1 x per week. Begin stapje voor stapje.”

Het sneeuwbaleffect op LinkedIn is geweldig omdat ook mensen buiten je eigen netwerk jouw berichten zien.

Welke simpele tip kunnen fotografen nu al toepassen?

Anoek: “Mijn tip is: zorg ervoor dat je Top of Mind wordt en consistent voorbij komt. Dus zoals ik hierboven al zei, liefst minstens 1 x per week zodat mensen je blijven zien.

En zorg ervoor dat je veel afwisselt en maar 20% van je berichten commercieel is en de andere posts andere content bevatten. Maak het wat persoonlijker, stel jezelf een keertje voor en geef een kijkje achter de schermen.

Hierboven hadden we het vooral over de content maar wat ik fotografen ook graag mee wil geven: Begin bij je profiel, dat is de basis & je online visitekaartje, zorg dat dat zo compleet mogelijk is. Ga daarna naar stap 2: posten op LinkedIn.”

Hoe help jij fotografen in jouw LinkedIn traject?

Anoek: “Ik help fotografen (en andere creatieve ondernemers) in het Boost Your Business traject. Dit traject is een combinatie van 1 op 1 calls, groepscalls en masterclasses. Mandy heeft dit traject ook afgelopen zomer gedaan.

In het traject krijg je 3 x een 1 op 1 online call van één uur lang samen met mij, zodat je een ijzersterke LinkedIn strategie neerzet. Daarnaast zijn er 2 groepscalls en 2 masterclasses met andere experts. Via het online programma kun je op je eigen tempo je LinkedIn skills verder verbeteren.

Wil je meer weten over dit traject? Lees hier verder.

Goed nieuws: dit traject is gesubsidieerd! Als fotograaf kom jij in aanmerking voor de PPO subsidie. Dit betekent dat je als zzp-er 2/3 (!) vergoed krijgt van dit traject. Ik kan je helpen met je aanvraag.

Meer leren over LinkedIn? Anoek nodigt je ook graag uit voor haar gratis Top of Mind Masterclass!

Home » Blog » LinkedIn inzetten als fotograaf? Interview met Anoek Schippers